کتاب‌داستان‌های کودکانه درباره حاج قاسم رونمایی شد/ همتی‌فر: حاج قاسم قهرمانی واقعی برای معرفی به نسل امروز است/ جرأت نوشتن درباره حاج قاسم را نداشتم
دوشنبه 05 دي 1401

در جوار مزار حاج قاسم؛

کتاب‌داستان‌های کودکانه درباره حاج قاسم رونمایی شد/ همتی‌فر: حاج قاسم قهرمانی واقعی برای معرفی به نسل امروز است/ جرأت نوشتن درباره حاج قاسم را نداشتم

آیین رونمایی سه کتاب داستان کودک درباره شهید حاج قاسم سلیمانی باحضور دکتر مجتبی همتی‌فر، رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، محمد خسروی‌راد، نویسنده کتاب «سیب آخر» به میزبانی حسینیه ثارالله کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، آیین رونمایی سه کتاب «سیب آخر»، «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» و «قهرمان به شکل خودم» باحضور دکتر مجتبی همتی‌فر، رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، محمد خسروی‌راد، نویسنده کتاب «سیب آخر» و دیگر دست‌اندرکاران تولید کتاب‌ها همراه با قصه‌گویی کتاب «سیب آخر»، آیین سربندزنی برای کودکان و سرود جمعی کودکان به میزبانی حسینیه ثارالله کرمان برگزار شد.

حاج قاسم نمونه بارز از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

مجتبی همتی فر، رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ابتدای این برنامه در سخنانی گفت: ما اکنون در چله انقلاب هستیم و این گام از جهتی سهل و از جهتی دشوارتر از گذشته می شود، برای اینکه بتوانیم این مسیر را طی کنیم، نیاز به الگو داریم. از این جنبه حاج قاسم نمونه بارزی است از دستاوردهای انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی ادعا دارد که یک انقلاب فرهنگی و معنوی است، پس قاعدتاً خروجی آن هم باید فرهنگی و معنوی باشد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حاج قاسم، یک مکتب است، ادامه داد: وقتی در دهه فجر در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، خود حاج قاسم دستاورد این چنینی اول انقلاب اسلامی است. در واکامی شخصیت‌شان، وقتی به حاج قاسم از این منظر توجه می‌کنیم، می‌بینیم که نوجوانی او در نهضت گذشته، جوانی‌اش در ابتدای انقلاب و طول عمر او پای انقلاب گذشته است. البته حاج قاسم خیلی نمونه کم نظیری است که از ابتدا تا انتها استوار بوده است. به همین دلیل شاید رهبری فرمودند که حاج قاسم یک فرد نبود بلکه یک مدرسه و تربیت شدة مکتب انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره اینکه چرا عنوان کردن مکتب برای کسی مانند حاج قاسم موضوعیت پیدا می‌کند، اظهار داشت: حاج قاسم نمونه‌ای از دینداری انقلابی است، کسی که از یک طرف معنویت و از دیگ طرف جامعه‌گرایی را با هم جمع می‌کند. اگر می‌خواهیم با نسل جدید چله دوم حرکت انقلاب اسلامی را پیش ببریم، حاج قاسم الگویی الهام‌بخش است، یک مؤمن و نمونه‌ای از تربیت شده مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی است.

 

قهرمانی که داستان‌هایش واقعی است

وی با اشاره به ویژگی‌های حاج قاسم بیان کرد: حاج قاسم اختصاصاتی دارد که ما کمتر در کسان دیگر می‌بینیم. یکی آن است که حاج قاسم جهان وطن است؛ یک مبارز و مجاهد بدون مرز، آنچنان که فقط در ملیت نمی‌گنجد؛ وقتی می‌خواهیم حاج قاسم را برایش پرچم تعیین می‌کنیم فقط پرچم ایران به او نمی‌چسبد: جبهه مقاومت و به یک معنا تمام آزادی‌خواهان جهان. یک نماد بین‌المللی است که کمتر به این مسئله توجه کردیم. خودش یک جهاد و جبهه بدون مرز در عرصه جهاد اصغر است.

همتی‌فر با بیان اینکه حاج قاسم فقط در میدان و جبهه جنگ نیست، تصریح کرد: یکی از کتاب‌هایی که در این برنامه رونمایی می‌شود، جلوه‌هایی دیگر از حاج قاسم است، حاج قاسم، مرد خدمت به مردم است؛ هر جا کسی تحت سختی قرار می‌گرفت، حاج قاسم بود، لذا در سیل خوزستان یا در زلزله هم حاج قاسم را می‌بینید که حاضر می‌شود و جاهای سخت دیگری که شاید ما متوجه نشدیم. باید پرسید که آیا ما نیز نسل جدید را در همین میدان تربیت می کنیم؟

وی افزود: خودش نکته مهمی است که فقط فعالیت‌های حاج قاسم به امور نظامی منحصر نمی‌شود، فهم این موقعیت که در حینی که در عراق یا سوریه و در جبهه مقاومت مقابل دشمن می‌جنگد، وقتی اتفاقی مثل سیل می‌افتد سریع خودش را می‌رساند. اما تصویری که از او می‌بینید، تصویر میدان نبرد است. وجه دیگری که حاج قاسم دارد، علی‌رغم اینکه او کم‌وبیش ایشان را معمولاً با لباس نظامی می‌دیدیم، وجه فرهنگی ایشان است. کتاب‌هایی که می‌خوانده یا کتاب‌هایی که توصیه می‌کند. به عنوان مربی، شخصیت فرهنگی بعضی‌ از این فعالیت‌ها را توانستیم ثبت و ضبط کنیم مثل آن صحنه‌ای که به عنوان مربی در عین اینکه دارد نماز می‌خواند، گلی را از دست یک کودک می‌گیرد. در واقع دارد کار تربیتی می‌کند، آیا ما هم همین مراقبت‌ها را داریم. این صحنه تنها یک چشمه از دریاست، تنها یک شمه از حاج قاسم است که توانستیم ضبط کنیم اما نشان می‌دهد که عقبه‌ای و ریشه‌ای وجود دارد، پس فقط یک مرد نظامی و خادم ملت نیست بلکه نیروی فرهنگی هم است.

 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: حاج قاسم برای نسل امروز یک قهرمان است؛ نسل امروزی که تشنه قهرمان واقعی هستند. ما به عنوان پدر، مادر، مربی یا یک معلم که شخصیتی فرهنگی دارد، وقتی می‌خواهیم قهرمانی برای کودک و نوجوان معرفی کنیم، چه کسی را می‌توانیم اسم ببریم که داستان‌های واقعی از او برای نسل امروز تعریف کنیم. قطعاً حاج قاسم از اصلی‌ترین شخصیت‌هایی است که جلوه‌های مختلفی دارد، از یک طرف با آدم‌های بد مبارزه می‌کند، مشکلات مردم را گره‌گشایی می‌کند. چه جنگ باشد، چه سیل باشد، چه زلزله باشد، مهربان است. اخلاق‌مدار است با مردم درست برخورد می‌کند. مجموع اینها ویژگی‌‌هایی می‌شود که می‌توان برای حاج قاسم ذکر کرد، سیاست، جهاد، مبارزه، فقه، عرفان، معنویت، امور اجتماعی، همه اینها ذیل مکتب حاج قاسم قرار می‌گیرند که بهتر است مکتب امام خمینی ذکر کنیم. با توجه به این مسائل، حاج قاسم یک الگوی خوبی برای جوانان می‌تواند باشد.

همتی‌فر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نقشه دشمن برای ایدئولوژی‌زدایی از مردم ایران بیان کرد: ما اگر بخواهیم مقابل هویت‌زدایی دشمن، هویت‌سازی کنیم و آرمان‌گرایی را تقویت کنیم، قطعاً نیاز به الگو داریم؛ الگویی که جهان وطن باشد، اینجاست که الهام بخشی و اتکا به الگویی مثل حاج قاسم می‌تواند راهگشا باشد و ما باید پرچمش را زنده نگه داریم.

 

جرأت نوشتن درباره حاج قاسم را نداشتم

محمد خسروی‌راد، نویسنده کتاب «سیب آخر» نیز در سخنانی در این برنامه عنوان کرد: حدود 32-33سال است که در عرصه نوشتن فعالیت دارم و 36-37کتاب هم نوشتم که در بین آنها هم حدود 26 عنوان برای بزرگسالان است. جایی که کار خیلی سخت می‌شود، جایی است که می‌خواهیم برای بچه‌ها بنویسیم. باید زبانشان را بلد باشیم، زبان آدم‌هایی که عموما حساس، ذوق‌مند، دقیق و سخت‌گیر هستند و اگر با زبان خودشان حرف نزنیم، کار خیلی سخت می‌شود. در این شرایط در نظر بگیرید که بخواهید راجع به یک آدم خیلی بزرگ مثل شهید قاسم سلیمانی برای بچه‌ها بنویسید، این کار خیلی سخت است، آن قدر سخت که جرأت نمیکنید سمتش بروید.

وی افزود: من مدت‌ها این جرأت را نداشتم؛ این جرأت را از زمانی پیدا کردم که با مجموعة خانة همبازی در مشهد آشنا شدم، آنجا قرار بود که کارگاه نویسندگی راه بیفتد، نویسنده‌های تازه کار و آماتور که بتوانند بعد از این این کارگاه برای بچه‌ها بتوانند بنویسند؛ آنجا من را دعوت کردند که با این دوستان کار کنم، موضوعات کارگاه هم همین موضوعات سختی بود که من نگران آن بودم. در این کارگاه با کمک نویسنده‌های نوقلم راجع موضوعاتی کتاب کوئک نوشتیم که فکر آن را هم نمی‌توانید بکنید مثلاً راجع پهپاد و معرفی آن به نسل امروز کتاب داستان نوشتیم یا موضوعاتی مثل موشک که امروز ما صاحب تکنولوژی آن هستیم، این افتخار را برای بچه‌ها تصویر کردیم.

 

روایت گوشه‌ای از زندگی حاج قاسم برای کودکان

این نویسنده اضافه کرد: بعد از این کارگاه وقتی قرار شد تا راجع شهید سلیمانی بنویسیم که اولین کار کتاب «سیب آخر» شد. حقیقت این است که می‌خواستم اتود اولیه را بزنم و بگویم چه طوری می‌شود بخشی از زندگی یک آدم بزرگ را با زبان کودکانه در وضعیت درماتیک، داستانی و نمایشی به تصویر کشید که این اتفاق در کتاب «سیب اخر» افتاد و الان دوستان مجموعه همبازی ادامه مسیر را می‌روند که امیدوارم اتفاق‌های خوبی بیفتد.

وی درباره انتخاب موضوع حضور حاج قاسم در سیل خوزستان توضیح داد: اصرار من بر این موضوع از آن جهت بود که این مسئله یک امر ملموس برای کودکان است چراکه زبان داستان کودک، زبان انجام، کارکردن و فعل است. به همین دلیل، به نظرم رسید این قسمت از زندگی سردار سلیمانی این بار نمایشی را دارد بتوان از آن برای داستان کودک استفاده کرد. امیدوارم که بچه‌ها بخوانند و علاقه‌مند شوند و خودشان بیایند پای کار و گوشه‌های مختلف زندگی شهید بزرگوار حاج قاسم را برای مردم ایران و جهان روشن و بیان کنند.

«قهرمان به شکل خودم» نیز به نویسندگی و تصویرگری کلر ژوبرت، «سیب آخر» به نویسندگی محمد خسروی‌راد و تصویرگری وحید خاتمی و «مردی که زبان کبوتر‌ها را می‌دانست» به نویسندگی نازنین صابری بهداد و تصویرگری لیلا حیدری سه کتاب داستان کودک درباره حاج قاسم سلیمانی هستند توسط انتشارات «راه یار» منتشر شد‌ه‌اند و علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

نظر بدهید